Summa sidvisningar

söndag 20 februari 2011

Jeremia

Herrens ord kom till mig; han sade:
Förrän jag danade dig i moderlivet,
utvalde jag dig, och förrän du utgick
ur modersskötet, helgade jag dig;
jag satte dig som profet för folken.

Men jag svarade: Ack Herre, herre!
Se, jag förstår icke att tala,
ty jag är för ung.

Då sade Herren till mig: Säg icke:
Jag är för ung, utan gå åstad vart
jag än sänder dig, och tala vad jag
än bjuder dig.
Och varde det Herren lade sina ord
i min mun, så jag fick förmågan att
uttrycka mig, han satte mig även att
förgöra och fördärva, uppbygga och
plantera, jag nog är det konstigt
i den religösa världen, det är så man
inte tror att Herren, om det nu har
existerat något i denna menings tro.

L.I.Lanatot i Benjamins land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar