Summa sidvisningar

tisdag 10 november 2009

Illusion

Jag gör mig ingen illusion av det övertygade i mitt sätt att se uttryck för tingens beskaffenhet, ty dom voro jordnära, såsom det alltjämt rådande själsliga i min utfästelse av nämda ting. Skall för ingens tvekan därom, försöka att rannsaka det inre manifästet av det grannlaga slaget. Huvudsaken är i mitt tycke att de som skola vända i dörren, får en övermäktig uppgift, då de ej voro satta att klara uppgiften. Bliv ej förskräckt, om i grinden det tar vid midnatt, då stjänorna brinna. Lätt är att minnas och svårt är attt glömma, men sjunken sol du ej återser-I skilda hyddor vi skola drömma om allt, som aldrig blir lika mer. Var själ, som längtar i dunkla dalar, skall hugnas luft på Guds berg en gång. Var jordisk känsla, som brutet talar, skall strömma i frigjord sång.
Ses i de saligas tempel, Codex Regius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar